لحظه ای تفکر
----------------------

سوال
منظور از عبارت «عَمِیَتْ عَیْنٌ لا تَرَاکَ عَلَیْهَا رَقِیبا» کور باد آن دیده ای که تو را دیده بان خود نبیند، چه می باشد؟


جواب
----------

 حضور دو نوع است:
1) حضور بدنى و به اصطلاح امروزى فیزیكى و با رؤیت چشم
2) حضور قلبى و رؤیت باطنى.

به عبارت دیگر، حضور گاهى بصرى است و گاهى بصیرتى. از این رو، سیدالشهداء علیه السلام در دعاى عرفه مى فرماید:«عمیت عینٌ لا تراك علیها رقیباً» كور باد آن دیده اى كه تو را دیده بان خود نبیند.

منظور از دیدن در این سخن زیبا چشم بصیرت است. عبداللّه بن سنان در روایت دیگرى از پدرش نقل مى كند كه گوید: خدمت امام باقر علیه السلام بودم كه یكى از خوارج وارد شد و پرسید: اى ابوجعفر! چه كسى را عبادت مى كنى؟ فرمود: خداى متعال را. گفت: آیا خدا را دیده اى؟ امام باقر علیه السلام فرمود: «لم تره العیون بمشاهدة الأبصار ولكن رأته القلوب بحقائق الإیمان» چشم ها او را به صورت دیدن ظاهرى ندیده اند؛ بلكه دل ها او را با حقایق ایمان (با دیده بصیرت) دیده اند. راغب اصفهانى در المفردات فی غریب القرآن در معناى لغوى واژه «شهد»، هر دو قسم حضور را با استفاده از قرآن آورده است. وى مى نویسد: «الشهود والشهادة: الحضور، مع المشاهدة إمّا بالبصر أو بالبصیرة» شهود و شهادت، همان حضور است یا با بصر و چشم و یا با بصیرت و بینش.



با پیشوایان هدایتگر _ آیت الله سید علی میلانی  _ ج 1 _ ص 445






طبقه بندی: مکتب و مذهب اهل بیت علیهم السلام، 12 امام و خلیفه الهی، گفتار معصومین، آثار مسجد، امام حسین بن علی علیهماالسلام، امام محمد بن علی الباقر علیهماالسلام، مراجع تقلید پیرو مکتب و مذهب اهل بیت علیهم السلام، پرسش و پاسخ، لحظه ای تفکر، تصاویر،
برچسب ها: حضور - قلب، دعای - عرفه - بصیرت - بینش - امام - حسین، دیدن - خدا - بصیرت - قلبی - بینش، شهد - شهود - راغب اصفهانی - آیت الله - میلانی - با پیشوایان هدایتگر، پرسش پاسخ، لحظه ای تفکر - تصاویر،
دنبالک ها: مسجدنور مذهب اهل بیت ارومیه، پیروان راه فاروق أعظم،

تاریخ : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 | 04:39 ب.ظ | نویسنده : پیرو فاروق أعظم | نظر یادتون نره !

  • | |
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic